Klimatizace

Nabízíme kontrolu stavu klimatizačního okruhu Vašeho vozu. Změříme tlak v okruhu, množství chladícího média. Prověříme těsnost okruhu. Dezinfikujeme výparník v kabině automobilu.

Vše s nejmodernějším zařízením značky BOSCH a DELPHI

ZÁKLADNÍ KONTROLA NÁPLNĚ KLIMATIZACE od 499,- vč. DPH, osobního automobilu

Kontrola zahrnuje – vyčistění chladícího média, doplnění oleje do okruhu klimatizace, kontrola těsnosti systému.
Délka kontroly – cca 30 – 40 min v závislosti na typu a velikosti chladícího okruhu vozidla

Výrobci automobilů doporučují kontrolovat klimatizaci dvakrát ročně. Nejlépe na jaře a koncem léta.
Používáním klimatizace dochází k znečišťování chladícího média, k zanesení odlučovače vlhkosti. Tím dochází ke snižování účinnosti klimatizace a může dojít až k poškození kompresoru klimatizace (řádově nejdražší zařízení).
Tomuto jevu předejdete pravidelnými kontrolami stavu okruhu klimatizace tzn. kontrole těsnosti, tlaku a množství média v okruhu.
Při dlouhodobém nepoužívání klimatizace se na výparníku (v kabině vozu) množí choroboplodné bakterie, houby a plísně, které je nezbytné odstranit dezinfekcí výparníku. Současně s dezinfekcí doporučujeme vyměnit pylový filtr, nejlépe pak uhlíkový. S touto vylepšenou verzí běžného kabinového filtru předejdete nechtěným zápachům přicházejících zvenčí vozu.

Jak funguje okruh klimatizace? Základní princip více zde …

Není to tak dávno, co byla klimatizace výsadou prémiových značek, ale v průběhu posledního desetiletí pronikla i do těch nejmenších vozů.

V současnosti je klimatizace přijímána jako naprosto běžná součást výbavy u většiny nových vozů a patří i mezi jeden z hlavních požadavků, které mají zákazníci na prodejce ojetých automobilů. V případě, že vůz plánujete koupit nový, můžete tuto informaci vzít v úvahu i z hlediska pozdějšího prodeje.

Z původně luxusní výbavy se postupem času stal prvek, bez nějž si velká část řidičů nedovede svůj vůz představit. I když je dnes klimatizace naprosto běžnou součástí výbavy i těch nejmenších a nejlevnějších vozů v nabídce většiny značek na evropském trhu, dělají řidiči a jejich spolujezdci stále řadu chyb při jejím používání. Ty přitom mohou ohrožovat zdraví posádky i spolehlivost a funkčnost celého klimatizačního systému.  Zde je několik rad od společnosti Bosch, která se vývojem součástí vozů dlouhodobě zabývá.

1. Nejprve vyvětrejte
Odborníci radí po nasednutí do vozu rozpáleného slunečními paprsky nejprve jízdou se staženými okny a běžícím ventilátorem dostat horký vzduch z vozu a následně začít s klimatizováním. U automobilů s manuální klimatizací se doporučuje během prvních minut spuštění klimatizace zapnout společně naplno větrák a vnitřní cirkulaci vzduchu.

2. Šest stupňů je optimum
Správně nastavená klimatizace může být během horkých letních dnů poměrně významným pomocníkem v oblasti aktivní bezpečnosti, protože přispívá ke snížení únavy řidiče horkem. Nic se ovšem nemá přehánět a rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než šest stupňů Celsia. Větší rozdíl se můžete dopřát při dlouhých cestách např. na dovolenou.

Při delších cestách lze nastavit výrazně nižší teplotu pro rychlejší ochlazení interiéru, kterou je ovšem po krátké době je potřeba zvyšovat teplotu na 21 až 23 stupňů Celsia a v případě extrémních venkovních teplot, pohybujících se nad 30 stupňů Celsia i vyšší tak, aby byl zachován rozdíl zhruba šesti stupňů Celsia.

3. Nemiřte ledový vzduch přímo na sebe
Klimatizace nejen při vysokém teplotním rozdílu vysušuje sliznice a může být i původcem nepříjemného nachlazení a rýmy. Při přílišném snížení teploty v interiéru vozu oproti vnějšímu prostředí může mít klimatizace podle lékařů podíl i na postupném vývoji revma. Chladný vzduch vycházející z výdechů ventilace namířených přímo na řidiče a jeho spolucestující může způsobit i zatuhnutí trapézových svalů, bolesti krční páteře i hlavy a může stát i za zablokováním páteře.

4. Předcházejte teplotnímu šoku
Před koncem cesty, zhruba pět minut, je dobré začít s postupným srovnáním vnitřní a venkovní teploty. Klimatizace by tak měla být vypnuta ještě dříve než automobil zastaví, aby se ze systému mohla dostat vlhkost a organismus posádky byl při vystoupení z vozu ušetřen teplotního šoku. Předejde tak také tvorbě plísní a následné časté potřebě dezinfekce výparníku z důvodu zápachu.

5. O klimatizaci je nutné se starat
Pro provoz klimatizace je důležitá i její údržba a pro její správný provoz je dobré, když budete její kompresor (tlačítko AC) zapínat minimálně jednou za čtrnáct dní. Alespoň jednou ročně by měl být vyměněn kabinový filtr a provedena kontrola, zda nic nebrání odtoku kondenzátu od výparníku pod vůz. Nikdy nejezděte bez filtru, protože pak nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní. K dezinfekci výparníku použijte speciální sprej nebo lépe navštivte odborníky.

Každé dva roky má být vyměněno chladivo a olej. Jednou za pět let je vhodné nechat udělat velký servis s výměnou vysoušeče, pohlcujícího vlhkost pronikající do okruhu klimatizace.

A naše vlastní zkušenost na závěr, pokud zákazník až příliš málo dbá na údržbu a péči o tetno komfortní prvek výbavy vozu, většinou dosáhnete z dlouhodobého hlediska daleko většího poškození okruhu klimatizace, než by bylo příjemné. Potřebné prostředky na opravu pak násobně překračují ty ušetřené.

Comments are closed.